هوش مصنوعی متا رسماً به اینستاگرام، واتس‌اپ و فیسبوک اضافه شد

 

یک جرعه ازجهان دانشبهارسادات موسوی

[گزارش ازپژوهش های تازه]

هوش مصنوعی متا رسماً به اینستاگرام، واتس‌اپ و فیسبوک اضافه شد

دستیارهوشهوش مصنوعی متا رسماً به اینستاگرام، واتس‌اپ و فیسبوک اضافه شد مصنوعی متا رسماً به اینستاگرام، واتس‌اپ و فیسبوک اضافه شد. هوش مصنوعی متا (Meta AI) که سپتامبر سال گذشته معرفی شده بود، حالا به‌طور رسمی به تمام پلتفرم‌های این شرکت یعنی اینستاگرام، فیسبوک، واتس‌اپ و مسنجر اضافه شده است. علاوه بر این، برای اولین بار از طریق یک وب‌سایت مجزا با آدرس Meta.ai قابل دسترس است.

متا امید دارد تا دستیار هوش مصنوعی آن به یک رقیب واقعی برای ChatGPT تبدیل شود و به‌همین دلیل، غول شبکه‌های اجتماعی همچنین Llama ۳، نسخه بعدی مدل منبع‌باز خود را نیز معرفی کرده است. متا ادعا کرده که Llama ۳ در بنچمارک‌های اصلی از مدل‌های رقیب خود عملکرد بهتری داشته است و در انجام وظایفی مانند کدنویسی از آن ها پیشی می‌گیرد.

از امروز، دو مدل کوچک‌تر Llama ۳ هم در دسترس دستیار هوش مصنوعی متا و هم در دسترس توسعه‌دهندگان خارجی قرار گرفته است و نسخه بسیار بزرگ‌تر و چند وجهی آن در ماه‌های آینده وارد بازار خواهد شد.

«مارک زاکربرگ»، مدیرعامل متا به ورج می‌گوید که این شرکت قصد دارد Meta AI را به «هوشمندانه‌ترین دستیار هوش‌مصنوعی» تبدیل کند که «مردم سراسر جهان می‎‌توانند به‌طور آزادانه از آن استفاده کنند.»

دستیار هوش مصنوعی متا در حال حاضر تنها چت‌باتی است که از نتایج جستجو بینگ و گوگل به‌صورت همزمان بهره می‌برد و غول فناوری تصمیم می‌گیرد که چه زمانی از هر یک از موتور‌های جستجو برای پاسخ‌دادن به درخواست کاربران کمک گرفته شود. قابلیت ساخت تصویر آن نیز ارتقاء پیدا کرده تا بتواند انیمیشن (در اصل فایل GIF) و تصاویر با کیفیت بالا تولید کند.
علاوه بر این، «احمد الداله»، رئیس بخش هوش مصنوعی متا می‌گوید که هنگام باز کردن این چت‌بات، یک پنل پیشنهادهایی سریع الهام گرفته‌شده از Perplexity نیز نمایش داده خواهد شد.
در حالی که Meta AI تا به امروز فقط در ایالات متحده در دسترس بوده است، اکنون به زبان انگلیسی در استرالیا، کانادا، غنا، جامائیکا، مالاوی، نیوزیلند، نیجریه، پاکستان، سنگاپور، آفریقای جنوبی، اوگاندا، زامبیا و زیمبابوه نیز منتشر شده است و در آینده کشور‌ها و زبان‌های بیشتری هم در راه است.

 

استفاده از پوشش‌های نانویی در کشتی‌های تجاری

شرکت کانادایی جی‌آی‌تی کوتینگز (GIT Coatings) قرار است نانوپوشش گرافنی خود را در اختیار یکی از شرکت‌های فعال در حوزه کشتیرانی قرار دهد.

فنلاینز (Finnlines) یکی از شرکت‌های پیشرو در بخش حمل و نقل دریایی است که به جابه‌جایی مسافر و بار در اروپا می‌پردازد. این شرکت به تازگی با شرکت جی‌آی‌تی کوتینگز وارد همکاری مشترک شده است تا از پوشش XGIT — FUEL برای کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن استفاده کند. این پوشش مبتنی بر گرافن بوده و قرار است در کشتی‌های این شرکت استفاده شود.

شرکت فنلاینز با  حرکت اولین کشتی خود در سال ۲۰۲۲، از این پوشش برای بهبود کارایی ناوگان کشتیرانی خود استفاده کرد و با این قرارداد جدید قرار است از این پوشش در باقی کشتی‌های این شرکت نیز استفاده شود. به کارگیری این پوشش سخت حاوی گرافن می‌تواند مصرف سوخت را در کشتی‌ها کاهش داده و انتشار دی‌اکسیدکربن را تا ۷ درصد نسبت به پوشش‌های قبلی کم کند.

طی یک دهه گذشته، فنلاینز سرمایه‌گذاری قابل توجهی روی نوآوری کرده و صدها میلیون یورو را برای تقویت عملکرد کشتی‌ها و کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن اختصاص داده است. این سرمایه‌گذاری‌ها شامل معرفی کشتی‌های جدید و کارآمدتر و ارتقاء موارد موجود با فناوری‌های پیشرفته برای صرفه‌جویی در انرژی است. یکی از جدیدترین این پروژه‌ها استفاده از نانوپوشش XGIT — FUEL به کاهش مصرف سوخت کمک کرده و در نهایت انتشار گاز گلخانه‌ای را کم می‌کند.

توماس دوپل قائم مقام مدیرعامل در فنلاینز، در مورد این نوآوری می‌گوید: «تعهد ما به پایداری در صدر هر تصمیمی است که می‌گیریم. با استفاده از نانوپوشش XGIT — FUEL در کشتی‌ها می‌توانیم هزینه‌ها را کم کنیم و اهداف زیست‌محیطی را با کاهش اثرات منفی، دنبال کنیم. در کنار این مزایا می‌توانیم استانداردهای جدیدی را در صنعت پیاده‌سازی کنیم.»

این پوشش یک پوشش عاری از زیست‌کش‌ بوده که جایگزین سازگار با محیط زیست برای پوشش‌های سمی معمولی است. این نانوپوشش، یک روکش سخت است که سطح اصطکاک فوق‌العاده کمی را برای افزایش عملکرد کشتی ایجاد می‌کند. این کار بدون استفاده از بیوسیدها، روغن‌های سیلیکون یا ترکیبات سمی انجام می‌شود. پیش‌بینی می‌شود این پوشش با کاهش اصطکاک بین بدنه کشتی و آب و از بین بردن رشد خزه‌های دریایی در هنگام سفر کشتی، بین پنج تا هفت درصد صرفه جویی در مصرف سوخت را فراهم کند. این پوشش برای آزاد کردن رسوبات رشد کرده بر روی پروانه‌های کشتی و کاهش تعداد دفعات پولیش یا تمیز کردن پروانه طراحی شده است. دامنه دمایی این پوشش گسترده بوده و از ۵ درجه زیر صفر تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند.